torsdag 23 april 2009

DAG 2

Efter att under gårdagen väldigt provisoriskt ha samlat stora delar av skolan för att informera om Babaks situation och vad vi kan göra åt den, har arbetet idag, med stort engagemang, startat. Att Babak har fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd, och nu hotas skickas tillbaka till Iran gjorde samtliga mycket upprörda. Han kom som politisk flykting till Sverige för nio år sedan och har, trots en oviss framtid, kämpat och lyckats integrera sig bra i det svenska samhället.
Att skicka tillbaka Babak till Iran, där han är sökt av iransk säkerhetspolis på grund av sitt engagemang i det demokratiska partiet, KDP, kommer att utsätta honom för stor fara. Tortyr, fängelse, döden?

Idag har vi:
- planerat en marsch som vi ska genomföra imorgon. Stora delar av skolan kommer med start 15:00 att vandra från Billströmska folkhögskolan i Kållekärr på Tjörn till Tjörnbron. Detta för att symboliskt visa vårt stöd för Babak - och för att informera de vi möter på på vägen.

- skickat pressmeddelande med information om vår marsch till kvällspressen samt lokala och närliggande dagstidningar. Även veckotidningar. Resultat: än så länge har vi fått svar från STtidningen och Dagens ETC - som båda vill uppmärksamma vår marsch och Babaks fall. STtidningen kommer att komma till skolan under morgondagen för intervju med Babak tillsammans med insatta elever och lärare.

- gjort en namninsamling med samtliga elever och personal på skolan.

- varje elev på skolan har skrivit ett personligt brev om vår käre vän Babak.

- målat plakat och gjort banderoller inför morgondagens marsch. - skrivit flygblad inför morgondagens marsch.

- beslutat att starta en facebookgrupp för att skapa opinion.

- haft ett morgon- och kvällsmöte med många av skolans elever och personal. Grupperat oss i mindre grupper efter arbetsområde: PRgrupp, aktionsgrupp och övrig grupp. Just nu: arbetet med plakaten fortskrider i bildsalen, samtidigt som vi har fikapaus. Väl mött /en engagerad skola





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar